نوع مقاله : ویژه نامه رشد و توسعه اقتصاد روستایی و کشاورزی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته مدیریت کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت

2 واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی

3 مربی مرکز آموزش علمی کاربردی میرزا کوچک خان رشت

4 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق توصیفی، تحلیل نیازهای آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی جهت توسعه فعالیت­های کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه جوانان روستایی 15 تا 35 ساله استان گیلان بودند (2598N=). حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران (2001) تعیین شد (262n=). به­منظور جمع­­آوری داده­ها، از پرسش­نامه مبتنی بر الگوی نیازسنجی بوریچ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS18 انجام شد. یافته­ها نشان‌ داد که موضوعاتی چون "اصول صحیح روش­های تصمیم­گیری"، در بالاترین الویت جهت آموزش و "اصول صحیح راه‌اندازی مشاغل خانگی" در پایین‌ترین اولویت قرار گرفتند. همچنین طبق یافته­ها تمامی چهارده موضوع مرتبط با نیاز آموزشی پاسخ­گویان درخصوص دانش و مهارت کارآفرینی در سطح بالایی از نیاز قرار داشتند. نتایج آزمون­های t و F نشان داد که به غیر از متغیر وجود بازارهای محلی در محل روستا یا روستای همجوار، در سایر موارد بین نیازهای آموزشی و خصوصیات فردی و عوامل زمینه­ای در سطح خطای 05/0 تفاوت معنی­داری مشاهده نگردید

کلیدواژه‌ها