شعبانعلی نوروزی؛ حبیب الله نجفی هزار جریبی؛ مهران فرج اللهی؛ محمد رضا سرمدی
دوره 1، شماره 1 ، بهمن 1394، ، صفحه 70-57
چکیده
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق آموزش از دور میباشد. روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمعآوری،پس از استخراج شاخصهای اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی (پرسشنامه) و اسنادی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق آموزش از دور میباشد. روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمعآوری،پس از استخراج شاخصهای اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی (پرسشنامه) و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی، مروجان و مربیان آموزشی مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بودهاند. براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروهها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. تجزیه وتحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تأییدی نوع اول) با نرمافزار SPSS،LISREL انجام گرفت. یافتهها،سهم واریانس هر یک از شاخصها را به ترتیب خلق دانش 90/11، فناوری آموزش از راه دور80/11، منابع مالی 49/8، تولید محتوا 05/7، فناوری اطلاعات و ارتباطات 98/5.، روانشناختی 74/5 درصد، فرهنگ سازمانی 39/5 و سیاستگذاری 98/4 که روی هم 37/61 درصد واریانس کل شاخصهای مرتبط با مدل انتقال دانش را تبیین میکنند، آزمون نیکویی برازش مقدار مجذور کای را 37/2681 با درجه آزادی 406 نشان داده است و سطح معناداری کمتر از مقدار خطای 05/0 میباشد و همچنین مقدار RMSEA در محاسبه فوق برابر با 094/0 بوده و این مقدار وقتی از 08/0 بیشتر باشد نشان دهنده آن است که مدل مورد نظرخوب و برازنده میباشد.